Форум » Голландские морские волки » Сражения Рюйтера 1652-1673 » Ответить

Сражения Рюйтера 1652-1673

Эд: Сражения Рюйтера 1652-1653 гг. 1652 10/26.08 Плимут Командор Рюйтер успешно провел караван. Голл. 1-2, 1-3, 11-4, 17-5, 6 брандеров, 3 галиота, 888 пушек, 3278 чел. Эскью 3-2, 16-4, 16-5, 5-6, 1 брандер, 1132 пушки, 4335 чел. 1652 Кентиш-Нок 28.09/8.10 1652 Вице-адмирал (ВА) Рюйтер командовал авангардом (у голл. -4 эскадры) Голл. 2-2, 1-3, 27-4, 32-5 1880 пуш., 6995 чел. Англ. 2-1, 5-2, 5-3, 27-4, 23-5, 5-6 2389 пуш., 10160 чел. 1652 Данджнесс 30.11/10.12 ВА Рюйтер в эскадре Яна Эвертсена (левый фланг), у голл. – 4 эскадры. Голл. – 73 корабля Англ. 31 кор. + 11 на защите торговли 1653 Трехдневное сражение Портленд-Бичи-Хэд 18.02/28.02 – 20.02/2.03 ВА Рюйтер – командовал арьергардом, всего у голл. – 4 эскадры Голл. 1-2, 1-3, 38-4, 36-5 2540 пушек, 8636 чел. Англ. 72 корабля + 11 на охране торговли, 2811 пушек, 12252 чел. 1653 Двухдневное сражение Габбард-Ньюпорт 2.06/12.06 – 3.06/13.06 ВА Рюйтер командовал 1-й арьергардной эскадрой (всего у голл. – 5 эскадр) Голл. 2-2, 4-3, 32-4, 59-5, 1-6 3110 пушек, 11503 чел. Англ. 1-1, 8-2, 4-3, 66-4, 19-5, 3-6 3844 пушки, 16719 чел. 1653 Схевенинген 31.07/10.08 ВА Рюйтер командовал левым флангом, всего у голл. – 5 эскадр Гол. 4-2, 5-3, 30-4, 71-5, 2-6 3454 пушки, 12822 чел. Англ. 1-1, 7-2, 4-3, 69-4, 22-5, 2-6 3974 пушки, 17048 чел. После Схевенингена голландцы говорили, что отдали бы за Мартина Тромпа 20 эвертсенов и 20 рюйтеров. Ист.: P.C. Ballhausen, Der Erste Englisch-Hollandische Seekrieg 1652-1654, Haag, 1923 Продолжение следует

Ответов - 28, стр: 1 2 All

Олег: А не подскажите, как голландцы делили свои корабли по классам?

Эд: Олег пишет: как голландцы делили свои корабли по классам? Голландцы и тогда. и позже на классы корабли не делили, это за них сделал автор упомянутой работы - Бальхаузен, чтобы как-то сравнить состав их флота с английским.

Benbow: Скоро дойдем до Чатемского позора..))) Интересно, а почему англичане не осудили ни Монка ни Сандвича (В смысле - Монтагью) после дела у Чатема?


Эд: Benbow пишет: почему англичане не осудили ни Монка ни Сандвича Имеется в виду рейд 1667 г.? Но здесь главным виновником был сам Карл II, растранжиривший значительные суммы на личные нужды. Его мать посоветовала ему не вооружать флот в 1667 г. (дабы голландцы не усомнились в его мирных намерениях), поскольку уже шли переговоры о мире в Бреде, хотя многие советовали королю вооружить весь флот. Как раз Монк и Монтегю пытались организовать оборону, удалось отстоять ряд кораблей (Sovereign, Royal Katherine, Vanguasrd). Подробности об этом есть в "Боевых парусниках" Д. Ховарта (рус. перевод) и у Clowes, II. Наказаны были некоторые мелкие офицеры (одного растреляли, гад другим переломили шпагу), всю вину свалили на управляющего Чатемской верфи Питера Петта (Pett), отсидевшего 4 месяца в Тауэре.

Benbow: Эд пишет: Но здесь главным виновником был сам Карл II, растранжиривший значительные суммы на личные нужды. Его мать посоветовала ему не вооружать флот в 1667 г. (дабы голландцы не усомнились в его мирных намерениях), поскольку уже шли переговоры о мире в Бреде, хотя многие советовали королю вооружить весь флот. Юм обвиняет в этом парламент, который не шел на переговоры с королем и не финансировал его.

Leon: Эд пишет: 1652 10/26.08 Плимут Командор Рюйтер успешно провел караван. Голл. 1-2, 1-3, 11-4, 17-5, 6 брандеров, 3 галиота, 888 пушек, 3278 чел. Эскью 3-2, 16-4, 16-5, 5-6, 1 брандер, 1132 пушки, 4335 чел. По данным Советской Исторической энциклопедии англичане потеряли в этом бою 3 корабля. В других источниках цифры потерь или совсем отсутствуют или противоречат друг другу. Есть ли какие-то данные по потерям в этих боях?

Benbow: Leon пишет: По данным Советской Исторической энциклопедии англичане потеряли в этом бою 3 корабля. Сразу могу сказать, что Советской энциклопедии верить не стоит. Лучше сытинской, поскольку ее комплектовал Кладо. Советские историки чаще всего давали данные англичан, что неверно.

Leon: У меня нет сытинской. Если у вас есть данные, приведите пожалуйста, буду рад. Тот же вопрос будет позже по Текселю. В советских биографиях Рёйтера говорится о 9 уничтоженных или захваченных им в том бою английскох кораблях. Ни у Штенцеля, ни у Мэхена ни у Танстола, я подобной информации не нашёл. Надеюсь, просветите? Ах да и 4-дневмое сражние (1666) по той же энциклопедии, потери англичан - 17 кораблей, голландцев - 6. А тут у нас никто больше, чем 10 кораблей англичан против 4 голландских не насчитал. Так что Советский союз скорее симпатизировал голландцам. По Солебею Штенцель оценивает потери голландцев в 2 корабля, англичан - 4 " Танстолл " в 2 " " - 1 Но ведь в 3 англо-голландской войне на обеих сторонах сражались военные корабли, а не мобилизованные купцы. Тут то статистика потерь должна была вестись обеими сторонами.

Benbow: http://kris-reid.livejournal.com/268730.html Здесь уже приводились данные по потерям англичан и голландцев.

Эд: По 2-й Англо-Голландской войне в последнее время вышли 2 солидные работы; Van Foreest, De Vierdaagze Zeeslag 11-14 VI 1666, Amsterdam, 1984 Frank Fox, A Distant Storm: The Four Days’ Battle, London, 1997 (автор работал над ней 10 лет). 1666 4-дневное сражение: Англ, 56 кораблей (против французов – 20 ЛК Руперта и 5 дозорных кораблей) Голл. 85 кораблей Англ: Потеряно Ушло К концу дня Голл.: Потеряно Ушло К концу дня 1 день 3 6 47 2 4 79 2 день 2 2 43 1 7 71 3 день 2 - + 25 66 - 3 68 4 день 3 2 61 1 - 67 1666 Нортфорлендское сражение (Orfordnes,St. James Battle) Англ. – 89 кор., голл. – 88 кор. Точно установлены потери: Голл. – Ter Tholen 60, Sneek van Harlingen 65 Англ. – Resolution 58 И это все, не считая нескольких использованных брандеров с обеих сторон. Поскольку все источники сообщают о больших потерях голландцев, я предпринял их поиск. Действительно, у ряда голл. кораблей, участвовавших в этом сражении, стоит примечание (в списках): «последнее упоминание». Так что, как будто хитрые голл. скрыли свои потери. Но в Отделе редких книг Ленинки удалось найти самое первое издание «Истории» Айцемы (Aitzema, Saken van Staet en Oorlogh…, 1669), где имеется много данных по составу голл. флотов, в т.ч. и флота Рюйтера в 79 кор., с которым он осенью 1666 г. вновь вышел в море. И в этом флоте представлены все «сомнительные» голл. корабли с «последним упоминанием» в 1666 г. Так что голландцы действительно потеряли в этом сражении всего 2 ЛК. 1667 Темза Есть полное описание (в электронном виде) из Clowes, II, но – оригинал, на англ. Если интересует, могу его выложить. На русском есть описание в «Боевых парусников» Ховарта (на бумаге). 1652 Плимут Потери Ballhausen: Потерь в кораблях не было. На англ. флагмане Raibow 12-15 убитых, 60 ранены, у Рюйтера всего - 600-700 чел. уб. и ран.

Benbow: Эд пишет: 1667 Темза Есть полное описание (в электронном виде) из Clowes, II, но – оригинал, на англ. Если интересует, могу его выложить. На русском есть описание в «Боевых парусников» Ховарта (на бумаге). Да, очень. Это будет уже третье описание, которое я смогу прочитать. Вообще же - скорее всего надо браться за описание англо-голландских войн. Тема громадная, и как оказалось - вообще неисследовання.

Эд: Парламент осенью 1666 г. Вотировал средства на продолжение войны – 1,8 млн ф.ст. (эта война уже стоила Англии 2 млн), но деньги было взять неоткуда, торговля после пожара 1666 г. пришла в упадок, средств было очень мало, и они шли на восстановление Лондона в 1-ю очередь. Моряки, которым уже год не платили зарплаты, отказались идти в море, пока не оплатят их долги по зарплате. Карл надеялся заключить мир до начала кампании, но голл. не торопились, они имели средства еще на 1 кампанию. Моряки забастовали. «Господи, будь к нам милостив, - писал Пипс 2 января 1667 г. – Никакие корабли не могут ходить без моряков, но люди не пойдут без денег». Clowes W. Laird, The Royal Navy…, II ...and presently Sweden offered her services as mediator. Both parties were tired of the war, and in May, 1667, a conference to consider the terms of an arrangement was opened at Breda ; but, as Mahan puts it, Charles, " ill disposed to the United Provinces, confident that the growing pretensions of Louis XIV. to the Spanish Netherlands would break up the existing alliance between Holland and France, and relying also upon the severe reverses suffered at sea by the Dutch, was exacting and haughty in his demands. To justify and maintain this line of conduct he should have kept up his fleet, the prestige of which had been so advanced by its victories. Instead of that, poverty, the result of extravagance and of his home policy, led him to permit it to decline ; ships in large numbers were laid up, and he readily adopted an opinion which chimed in with his penury, and which, as it has had advocates at all periods of sea history, should be noted and condemned here." This opinion, as expressed by Campbell, was, " that as the Dutch were chiefly supported by trade, as the supply of their navy depended upon trade, and, as experience showed, nothing provoked the people so much as injuring their trade, his Majesty should therefore apply himself to this, which would effectually humble them, at the same time that it would less exhaust the English than fitting out such mighty fleets as had hitherto kept the sea every summer." Charles was further persuaded by his mother that any elaborate preparations on his part would dispose the States to think that he was not sincerely desirous of peace. The result was that, instead of commissioning a grand fleet of about a hundred sail, the King ordered out two small squadrons only to undertake the summer service for 1667. The Grand Pensionary, Johan de AVitt, disliked the prospect of peace because, as he admitted to D'Estrades, then French Minister to Holland, peace would render him less necessary and so diminish his authority ; because it would be favourable to the interests of the House of Orange, to which he was opposed ; and because, during the war, he had done unconstitutional acts for which, though they had been done with the best objects, he might be called to account in peace time. 2 These feelings, and the temptation afforded to him by Charles's negligence, determined him to utilise certain information which he had acquired in 1666 concerning the shoals and channels at the mouth of the Thames, and to deal a sudden blow at England in that quarter. Louis XIV. was apprised of the project and undertook to direct the Due de Beaufort to co-operate in its execution. In pursuance, however, of his former ambiguous policy, he seems to have made this promise merely in order to encourage the Dutch to strike, and when they had perfected all their preparations and were finally committed to the adventure, he conveniently forgot to keep it. De Witt went warmly to work. Instead of at once preparing such a force as was necessary for the attainment of the object in view, he assembled a comparatively small fleet of a score of ships, with four fireships and a few galliots, ostensibly for the chastise- ment of Scots privateers ; and in April he sent it to sea under Van Ghent, the ex-colonel of marines, with about one hundred and fifty sail of merchantmen in convoy. Van Ghent, after seeing his charges clear of danger, entered the Forth, and on May 1st appeared before Leith. An attempt on the part of a division under Captain Thomas Tobijas ' to ascend the Firth and burn the shipping there was unsuccessful, and the Dutch contented them- selves with an unsystematic bombardment of Burntisland, and with the capture of six or seven small prizes, with which they presently returned home to participate in De Witt's main project. The operations of Van Ghent served to blind England and to conceal the preparation of the more formidable fleet which was destined for the attempt upon the Thames. This was collected in the Texel, whence it sailed on May 27th for Schooneveld, and thence, on June 4th, for England. On the night of the 4th, being not far from the mouth of the Thames, it encountered bad weather from the S.W., and suffered some damage; but the wind soon moderated, and the fleet anchored a few miles from land. At that time it consisted of only 54 ships of the line, with small craft, but on the 6th it was joined by a Friesland contingent under Lieutenant-Admiral Hans Willem van Aylva, another ex-colonel, who had been promoted to the vacancy occasioned by the death of Hiddes de Vries ; and the united force then comprised 64 ships of the line and " frigates," 7 armed dispatch yachts, 15 fireships, and 13 galliots, mounting 3330 guns, and having on board 17,416 officers and men. On the evening of June 7th, De Ruijter moved up to, and dropped anchor in, the King's Channel, and that night communicated the plan of operations to the flag officers, who, on the following morning, explained it to their captains and to the military officers who were to be employed. Chief among the latter was Colonel Thomas Dolman. The plan was briefly as follows. The main body of the fleet was to lie in Thames mouth, while a squadron passed up as far as the Hope, and then returning, entered the Medway, doing what damage it might to English property and shipping, and seizing Sheerness, the defences of which were at the time in an unfinished condition. De Ruijter, who was to remain with the reserve, would, in the event of the appearance of the enemy in force, fire two guns as a signal for the recall of the detached squadron. This squadron was made up of two ships of 60 guns, six of 50, four of from 40 to 45, and five of from 3 V J to 36, with five armed yachts, most of the fireships, and all the galliots ; and it was entrusted to the command of Lieutenant-Admiral Van Ghent. Although he had little; or no experience of naval affairs, he was elected, firstly, because he was an Amsterdam officer, and the Amsterdam contingent was the strongest in the fleet, and secondly, because it was thought that, for the peculiar operations which were contemplated, military experience would be scarcely less serviceable than naval. Van Ghent thereupon shifted his flag from the Groot Dolphijn, 84, to the Agatha, 50. "With him went Cornells de "Witt, who accompanied the expedition as pleni- potentiary, and who had been enjoined by his brother, the Grand Pensionary, to watch all the operations in person, and not to let- Van Ghent out of his sight. Van Ghent's vice-admiral was Jan de Liefde, and his rear-admiral David Vlugh. Both were tried seamen of courage and resource. Van Ghent's flag-captain was Hendrik van Vollenhoven. The detached squadron started up the river early on the morning of June 9th. The tide was flowing, but the wind was from the S.W., so that little progress was possible, and Van Ghent presently anchored again. Later in the day, however, the wind changed to S.E., and, while Van Ghent weighed and proceeded, De Ruijter, with the main fleet, took advantage of the opportunity to come up as far as the Middle Ground. There were English ships in the Hope and near Gravesend, but towards evening the wind dropped ; and Van Ghent failed to reach them ere they effected their escape to narrower and safer waters. He anchored for the night a little below Gravesend, and on the morning of the 10th fell down the river again. De Kuijter reinforced him with ten men-of-war and two fireships, and at noon Van Ghent entered the Medway, an English " frigate " * and some fireships slipping their cables and fleeing before him towards Chatham. Captains Jan van Brakel, Pieter Magnussen, and Eland du Bois were ordered to bombard Sheerness Fort, while Colonel Dolman " landed with soldiers and marines ; and in an hour and a half the place was evacuated by its defenders under Sir Edward Spragge, who retreated up the river and established himself in a battery near Gillingham, nearly opposite Upnor Castle, where later he rendered excellent service. Two yachts and some boats were sent up the Medway to sound the channel and were ordered to return as soon as they should sight any English ships; and De Witt and Van Ghent decided to prosecute the affair on the following day. The appearance of the Dutch, and especially the capture of Sheerness, threw the English Court into consternation. The Duke of Albemarle with some land forces hurried to Chatham, where panic reigned and all was in confusion. The dockyard officials were more concerned for themselves and their private property than for the fate of the ships, docks, and stores. It was most difficult to secure workmen. Half the population had fled. Albe- marle, however, managed to sink some ships below Gillingham, and to lay a strong iron chain across the river immediately above; them. This chain had long before been prepared for the defence of the upper reaches of the Medway, but does not seem to have been properly stretched and moored until Albemarle took it in hand. Nor was it protected until, by great exertions, he placed a small battery on shore at each end of it, and stationed the Unity just outside its eastern extremity. He had to contend with scarcity of labour and the anxiety of the civilian population to hurry elsewhere ; yet he succeeded not only in accomplishing this work and in strengthening the defences and garrison of Upnor Castle, but also in to some extent blocking the river above the chain, so as to impede the progress of the Dutch should they burst through the lower obstructions. Immediately above the chain, with their broadsides commanding it, he moored the Carolus Quintus and the Mathias, and a little above them the Monmouth. He directed the Royal Charles, 100, one of the finest ships in the Navy, which lay near the Monmouth, to be towed farther up the river, but, owing either to misunderstanding or to the lack of boats, the order was never carried out. Finally, he ordered a Dutch prize, the Slot van Honingen, which had been renamed the Mary, to be sunk in a certain specified position, but, owing to the ignorance or the carelessness of the pilots, she was run aground in the wrong place and could not be brought off again. Above all these defences lay in order the Royal Oak, Loyal London, Old James, Katherine, Princess, Gcldersche Ruijter (renamed Golden Ruijter), Triumph, Rainbow, Unicorn, Henri], Hilversum, and Vanguard, the last named being just below Bochester Bridge. Abreast of the Mary, and again abreast of the Loyal London, Princess, and Old James respectively, there were batteries on shore ; but several of these defences were not in a tenable condition, and some had not even all their guns mounted. The Dutch do not appear to have advanced on the llth. They however sent up towards Gillingham a division consisting of four men-of-war, three armed yachts, and two fireships ; and at 7 A.M. on the morning of June I2th Van Ghent's squadron weighed, and, with a fresh N.E. breeze, began to make its way up the Medway. Captain Jan van Brakel in the Vreede, 40, accompanied by the fireships Susanna 1 and Pro Patria, led the van; and while the V'rcde engaged, boarded, and carried the Unit//, the fireships made for the chain. The Susanna charged it without effect, but the Pro Patria, Captain Jan Danielszoon van De Rijn, broke through it and at once placed herself alongside the Mathias, which she set on fire, and which quickly blew up. By that time several fire- ships and other craft had crowded through and had got out their boats. Van Brakel, who had quitted the Vrede for the Schiedam, a craft of less draught, boarded the Carolus Quintus, after she had driven off two fireships, took her, and turned her guns upon the land batteries at each end of the chain. These he soon silenced, and then a party of Dutch landed and blew up a magazine attached to one of the batteries. By this time De Euijter himself had arrived upon the scene. During the rest of the operations his barge, and the boats of the other Dutch flag officers, were frequently engaged with both the (Надпись на кормовом украшении Royal Charles (Rijks Museum в Астердаме, перевод): "These arms decorated the Royal Charles of 100 guns, the largest ship in the English Navy ; which, with several other vessels, was captured during the glorious operations in the river of Rochester in the year 1667, under the chief command of Lieut.-AdmiralM.A.de Ruijter. and the Regent de Wit. In the same year she was brought into the Maas ; and in 1673 she was broken up at Hellevoetsluis.") ships and the batteries. The Royal Charles, which had but thirty- two of her guns mounted, was the next vessel to be captured, and as soon as she had struck, and the Agatha had passed the chain, the flag of the States was hoisted in the English three-decker, which thenceforth became Van Ghent's flagship for the rest of the day. Efforts were made by the defence to tow or warp away the Monmouth, which was only partially rigged, but she fell foul of the Mary, which had been grounded, as above mentioned, in the wrong position, and was taken and set fire to. The scene at that moment to be witnessed below Chatham has not often been paralleled in naval history. In some respects it resembled the scene at Toulon in December, 1793, and in others, the scarcely less imposing scene in the Bay of Navarno in October, 1827. The river was full of moving craft and burning wreckage ; the roar of guns was almost continuous ; the shrieks of the wounded could be heard even above the noise of battle, the clangour of trumpets, the roll of drums, and the cheers of the Dutch as success after success was won ; and above all hung a pall of smoke, illumined only, as night closed in, by the gleam of flames on all sides and the flashes of guns and muskets. In the night several of the Dutch ships took the ground. On the 13th it was decided to attack the vessels lying higher up, above Upnor Castle. That work, however, commanded by Major Scott, and the battery under Sir Edward Spragge, nearly opposite to it, proved to be very formidable obstructions to the continued progress of the enemy. The Dutch, it is true, after a hard struggle, succeeded in setting fire to the Royal Oak, the Loyal London, and the Old James,' but when they had done so they were in no condition to do more ; and neither the sunken Katherine, yet a little higher up, nor the scuttled Vanguard at Rochester Bridge, was needed to bar the channel. The enemy had expended all his fireships except two, and dared go no farther. On the 14th, therefore, he retired, carrying off with him the Royal Charles and the Unity, and rejoined his main body at the mouth of the Medway. The English defence was hampered by the fact that, owing to the parsimonious policy of the Government, most of the ships in the Medway were partially dismantled, all wore but one-half or one-quarter maimed, and some were actually laid up in ordinary at the time of the attack. Yet there can be no doubt that, in spite of the enormous difficulties of the situation, the English fought stubbornly. A land officer, Captain Douglass, who had been ordered on board the Royal Oak, and directed to hold her to the best of his ability, perished gallantly with the ship when at length the enemy succeeded in burning her. "Never," he declared, upon being advised to retire, "shall it be told that a Douglass quitted his post without orders." The total Dutch loss does not appear to have exceeded one hundred and fifty men. The English must have suffered very much more severely. At the mouth of the Medway the Dutch fleet was reinforced by a Zeeland squadron of five large men-of-war and five fireships under Lieutenant-Admiral Adriaen Banckers, and, soon afterwards, by a few other vessels, which brought up the total strength in sail of the line and " frigates " to eighty-four. Thereupon Van Ghent was detached with eighteen ships and " frigates," a storeship, and three galliots, to meet and convoy some home-coming East Indiamen. Another squadron, under Vice-Admiral Cornelis Evertsen, "the Younger," a son of Jan Kvertsen, was ordered to cruise between Harwich and the Foreland. A third squadron, under Bear-Admiral Van der Zaen, was stationed between Harwich and the King's Channel. As for the bulk of the fleet under De Ruijter, it remained for several days before Queenborough, and then, anticipating danger from fireships, moved to the mouth of the Thames. During that time an efficient blockade of the river was maintained, and the price of coals in London rose from 15s. to 140s. a ton, the price of other sea-borne products rising in proportion. A reconnaissance up the Thames as far as the Hope showed the Dutch that the channel had there been effectively obstructed by means of sunken ships, among which, according to Van den Bosch, were the Huis te Swieten and the Phoenix, and that heavy batteries had been erected " on both banks. Meanwhile, De Ruijter looked anxiously for the arrival and co- operation of the Due de Beaufort, whose assistance at that juncture might have brought England to her knees. But it was not the policy of Louis XIV. to crush Charles for the benefit of the Netherlands ; and not only did De Beaufort stay quietly at anchor at Brest, but also it presently appeared that there was so amicable a private understanding between England and France that Holland had nothing further to hope from the latter. On the evening of July 1st the bulk of the Dutch fleet anchored off Aldborough, and at dawn on the 2nd it weighed, and, after having proceeded for some time- to the northward, tacked, stood again to the south, and passed Orfordness at about 7 A.M., bent upon attacking Harwich. At 1 P.M. the greater part of the force, which consisted of forty-seven sail, besides tenders, drew in within half gunshot of the shore near Felixstowe Cliffs, but out of reach of Landguard Fort, and, getting out its boats, threw ashore about three thousand men, two thousand of whom lost no time in delivering two successive assaults on Landguard Fort. The first was repulsed after three-quarters of an hour's fighting; the second, after about a quarter of an hour only ; and finally, the enemy, after losing about one hundred and fifty men, retired, leaving their scaling-ladders behind them in their haste. In the meantime the thousand or twelve hundred men who had been left near the place of landing were attacked by the trained bands under James, third Earl of Suffolk. The struggle with them was continued in a desultory manner until about 10 P.M., when the routed Dutch returned from the attack on the fort. The enemy then managed, though with considerable loss, to re-embark. Just after he had done so, a detachment of five hundred foot, under Major Legge, arrived from Harwich. The fight, however, was then over ; and it is neither Legge nor the Earl of Suffolk who must be credited with the honour of having saved Landguard. The credit is due to Captain Nathaniel Darell of the Duke of York and Albany's Maritime Eegiment of Foot, and to his gallant marines. Darell, who was Governor of Landguard, and who was slightly wounded on the occasion, had, but a month before, been represented to the king and council as a malignant Papist and an incompetent. Well, indeed, did he vindicate himself. The family of Darell-Blount, of Calehill, Kent, still possesses one of the ladders abandoned by the Dutch. The attack on shore was commanded by the same renegade Colonel Dolman who had captured the fort at Sheerness. Having returned to the mouth of the Thames, De Ruijter divided his fleet into two squadrons, one of which he retained under his own orders, and the other of which he entrusted to Lieutenant- Admiral Aert Jansze van Nes. With his own squadron, and accom- panied by Cornells de Witt, he entered the Channel and excited much alarm upon the south coast of England. He appeared before several ports, including Portsmouth, and captured several vessels, but he made no very serious attempts upon any place, and encountered no English fleet during his cruise. The squadron of Van Nes, left to blockade the Thames, had a much more eventful experience. Here is a summary of a journal of its proceedings printed in Van den Bosch's Life of De Ruijter : l " On July 13th we sailed six leagues, and saw the Naze N.W. by W. four miles from us. We were then forty-three sail in company, part men-of-war, part fireships, and part victuallers. On the 14th, the wind blew so hard from the N.E. that we had to take in all sail, but happily the fleet suffered no damage. On the 18th, two victuallers parted company to the S.S.E. On the 21st, eight men-of-war, eight fireships, and eight victuallers left us to join (lie Admiral-in-Chief ; but, on the other hand, Vice-Admiral Eno Doedes Star appeared with nine ships and twenty-one Flamand merchantmen, and presently joined us with eight of the men-of-war. . . . On the 23rd, we learnt from two vessels laden with prisoners that up the river lay live English men-of-war and twenty fireships. At about o'clock, six of our men-of-war, under Vice-Admiral Star, pushed up and anchored a little above 'Blacktyl,' while fifteen men-of-war and thirteen fireships, under Lieut.-Admiral Aart van Nes, Lieut.-Admiral Meppel, aud Vice-Admirals Sweers and Schram, advanced further. . . . At noon we heard a heavy cannonade and saw several ships burning. On the morning of the 21th, our vessels came in sight again. Towards 4 o'clock our people recommenced firing briskly, and so matters went on until late in the evening. On the 25th, our vessels returned, having expended all their fireships and burnt seven English craft ; but the enemy was then where our ships had lain. In the afternoon the English came down somewhat lower, but we, having the advantage of the east wind, advanced towards them . . . and they retired, although they still had a strength of five men-of-war, thirteen fireships, and many small craft. At dawn on the 20th, with a light E.N.E. wind, we weighed and made towards the island of Sheppev. At about 10 A.M., twenty-three or twenty-four English vessels came down 2 the river on the Hood, and set upon us. . . . There were fifteen or sixteen fireships and a couple of 'frigates 'of Hi or 20 guns. The rest were small. Capt. Naelhout (of the Harderwijck) had two fireships on board of him, but drove them off with great courage and small loss. Rear-Admiral Jan Matthijsse was also assailed by one, but happily got free from her. Our advanced ships fired on them so hotly that they gave way, and drifted over towards Sheppey. . . . Our boats chased two of their fireships, one of which ran aground on Sheppey, and was set on fire, though her people escaped, while the other took refuge in an inlet. The other three fireships before mentioned passed through our fleet without doing harm, . . . but two of their ships caught fire and were burnt before our eyes. . . . On the 28th of July we left the river once more. . . ." It is possible that the above account may not have been in- tentionally coloured, but it is certainly incorrect in many particulars and incomplete in others. On the 23rd, when the Dutch got up to the Hope, they encountered a small squadron, which had been placed under the orders of Sir Edward Spragge, who, however, had not then arrived to take command. Van Nes attacked ; and, although he had to expend twelve or thirteen fireships in destroying six or seven English vessels, he was successful in driving the enemy under the guns of Tilbury Fort. But on the '24th, when Sir Edward had arrived, the English attacked, and obliged the, Dutch to retreat, with the loss of their last fireship ; and on tho 25th Sir Edward still followed them, though at a distance, and does not appear to have been repulsed. He anchored, however, at about 5 A.M., when the tide began to make up river, weighing and following again at 1 P.M. On the 26th, Sir Joseph Jordan, with his twenty small vessels from Harwich, entered the Thames. He seems to have fought the enemy as he passed in to join Sir Edward ; but it is just possible that, taking advantage of the shoals, he passed in without fighting, and that he did not engage until he and Sir Edward were united. The commanders of several of the English fireships which had been stationed to defend Gravesend unhappily misbehaved them- selves in a very disgraceful manner on this critical occasion. Of their officers, one, William Howe, of the Virgin, was sentenced by court-martial to be shot, and was executed on November 18th ; and three, Joseph Paine, of the Blacknose, Anderson Gibbons, of the John and Elizabeth, and Ralph Mayhcw, of the Blessing, were ignominously dismissed the service." After quitting the Thames, the Dutch hovered off the coasts and created alarm in various quarters ; but ere they had time to under- take any other venture of importance, the signature of the Treaty of Breda put an end to the war. This settlement, which was a tripartite one, executed between England on the one hand, and Holland, France, and Denmark on the other, provided, among other things, for the restoration of St. Christopher, Antigua, and Mont- serrat to England, and of Acadia, now Nova Scotia, to France ; for the retention of New York and New Jersey by England, and of Surinam by Holland ; and for a modification of the Navigation Act in favour of the Dutch. But the Honour of the Flag in the British seas was confirmed to England.

Benbow: Вопрос по флагману Тромпа Бредероде на сайте http://anglo-dutch-wars.blogspot.com/ пишется, что вооружение этого корабля было 54 guns: 4-36pdr, 20-24pdr, 20-12pdr, 10-6pdr У меня вопрос по поводу 36-фунтовых кулеврин - это были бронзовые орудия или чугунные? Или на сайте ошибка?

Эд: Benbow пишет: У меня вопрос по поводу 36-фунтовых кулеврин - это были бронзовые орудия или чугунные? Или на сайте ошибка? Данные Джима Бендера на этом сайте обычно вполне надежные. Ballhausen также сообщает, что на Бредероде было "несколько" 36-фунтовыХ, очевидно, медных (metallen). Флагман Тромпа в сражении у Даунса в 1639 г. - Aemelia 57 (1632)также имел 4-36ф. (медных).

Олег: Benbow пишет: 36-фунтовых кулеврин Точности ради 36 ф - это полупушка, куливерны имели 18 ф ядра.

Ан.Павел: Кстати, о Рюйтере. Я встречал уже не одно подтверждение версии, что по-голландски (т.е. правильно) его фамилия произносится "Раутер" или "Ряутер".

Эд: Ан.Павел пишет: его фамилия произносится "Раутер Да, примерно так. Голландцы говорят что-то вроде Рррауторр. Точно также фамилию известного футболиста Круифа они произносили Крррауф. Их горловые "р", "рх" и "х" невозможно воспроизвести. Даже фламандцы жалуются на их язык.

Ан.Павел: Хотелось бы прочитать подробное описание сражения при Солбее. У Танстолла понятно не всё: почему, к примеру, французы пошли куда-то на юг, и почему эскадра Банкерта пошла за ними, а не присоединилась к главным силам Рюйтера?

Rooke: Вот наше с Эдом описание Солебея: "9 мая 1672 года с рейда Текселя вышел голландский флот под командованием де Рюйтера. Адмирал планировал соединиться с эскадрой Банкрета (стоявшей в Зеландии) атаковать англичан в их портах до подхода французов, однако зеландские власти приказали Банкерту оставаться в портах, пока они не получат точного известия, что де Рюйтер уже в море. Из-за этой заминки зеландцы начали выходить в море только 12 мая, упустив момент, когда дул сильный восточный ветер, прижимавший Ройал Неви к берегу в Норе. В этот же день из Нора вышли 38 британских кораблей, еще 5 остались в порту, на довооружение. 8 мая Холмс прибыл к Бресту. Чтобы поторопить французов (34 корабля, 6 брандеров, 6 кечей) с выходом в море, он доставил им приказы (по договору с Карлом II в союзном флоте основные командные должности занимали англичане) и лоцманов. Те были готовы и вышли 9 мая, 13-го пришли на Спитхэд. Голландцы на всех парусах двигались к Нору и Даунсу, но все же опоздали - Ройал Неви сумел соединиться с французами. У Дувра де Рюйтеру удалось захватить только 38-пушечный «Френч Виктори», разведчики сообщили, что в Даунсе пусто. У идущего из Ост-Индии датского судна узнали, что союзники соединились 15 мая у острова Уайт, поэтому де Рюйтер решил повернуть к зеландским берегам. Флот шел очень медленно – сильный ост мешал движению, к 23 мая голландцы были только лишь к югу от Гарвича. 20 мая из Нора вышел кэптен Коулмен с тремя линейными кораблями и одним фрегатом. Де Рюйтер послал в погоню за ним адмирала Ван Гента с 12-ю линкорами III ранга, но голландцы не смогли догнать маленький английский отряд, хотя преследовали его до самого Ширнесса. 26 мая Ван Гент вернулся к основным силам, а Коулмен соединился со спешившими к голландцам союзниками. 28 мая флоты увидели друг друга. Дул очень свежий зюйд-вест, союзники был на ветре, Рюйтер повернул на юго-восток и стал отходить. Противник последовал за ним. На следующий день поднялся очень сильный ветер, контакт с голландцами был потерян. 31 мая герцог Йоркский, глава англо-французского флота (103 корабля, 28 брандеров и транспортов), стоявшего на якоре, обнаружил вдалеке корабли де Рюйтера но не стал сближаться, а отошел к бухте Солебей, переждать шторм. Противный ветер прижал союзников к английскому берегу до 5 июня, флот смог усилиться тремя кораблями и пережидал непогоду вблизи своего побережья. Герцог очень беспокоился, что голландцы неожиданно могут атаковать союзников, однако герой прошлой войны – Джордж Кокс – успокоил главнокомандующего, сказав, что из-за такого волнения на море один–два дня сражения точно не будет. Все же в разведку были посланы 3 корабля и 2 фрегата, а Йоркский тем временем приказал пользуясь вынужденной стоянкой кренговать и очистить днище 100-пушечного «Ройал Принса» (флагман). В два часа дня корабль был готов к кренгованию, а в 3 часа прозвучал сигнал тревоги – на горизонте появились голландцы, тогда как флагман не готов к бою! Первым голландцев обнаружил «Эол» - французский скаут, крейсировавший на юге. Голландцы (85 трехмачтовых судов, 42 тендера) шли с норд-оста, дул очень слабый вест-зюйд-вест , де Рюйтер выслал вперед три дивизиона (по 6 кораблей и 3 брандера в каждом), но англичане успели приготовиться к бою. Командир Белой Эскадры адмирал д’Эстрэ повернул на правый галс, нарушив тем самым построение – ведь он был в авангарде и должен был вести флот! Возможно, француз подумал, что Йоркский хотел атаковать голландцев с перевернутым фронтом, но такого приказа герцог не отдавал. Д’Эстре прислал к командующему своего офицера, но тот сказал ему только «держаться ближе (круче) к ветру», а контр-адмиралу красной эскадры Харману вести красную эскадру и держаться в кильватер синей. В результате союзники разделились – центр и арьергард шли на север в кильватерной колонне, а французы – на юг. Против д’Эстрэ голландцы выделили всего 21 корабль под командованием Банкерта, сосредоточив основной удар на Ройал Неви. Де Рюйтер, будучи на ветре, с центральной группой атаковал «Ройал Стэндарт», «Ройал Принс» и «Виктори». Арьергард Ван Гента налетел на одиноко стоявший «Ройал Джеймс». К 8 утра голландцы были в 200 ярдах от флагмана союзников, и хотя «Виктори» был развернут кормой к нидерландскому отряду англичане развили сильный огонь, мешавший голландцам приблизиться. Два голландских брандера на веслах понеслись к «Ройал Принсу», но были потоплены кэчами англичан. К 12 часам дня «Ройал Принс» был сильно поврежден, грот-стеньга упала на палубу, стало невозможно стрелять из орудий на открытой палубе, кэптен Нарборо двумя шлюпками отбуксировал «Ройал Принс» на север из сферы боя, а в 12-13 часов - он повернул на другой галс на юг. Из парусного вооружения оставались фок, крюйсель и марса-крюйсель, потери экипажа составили 51 человек убитыми и 52 – ранеными. Удивительно, но после двухчасового боя, проведенного во время штиля на расстоянии пистолетного выстрела между двумя флагманскими кораблями противников, оба главнокомандующие остались живы. Корабль де Рюйтера победил гораздо более сильный английский флагманский корабль, главным образом благодаря отличной боевой подготовке орудийной прислуги и скорострельности пушек. Во время этой дуэли посередине юта голландского флагмана торжественно восседал в роскошном кресле Корнелиус де Витт (единственный представитель Генеральных Штатов в этом сражении), в красном бархатном плаще и отороченном мехом берете, окруженный 12 часовыми с алебардами, из которых 5 были убиты. Де Витт в итоге остался невредим. Несколько раз маленькие голландские линейные корабли сцеплялись на абордаж с большими английскими и, поддерживаемые брандерами, выходили победителями. По описаниям современники, местами бой походил на резню. Попавшему еще в начале боя в плен английскому морскому офицеру де Рюйтер разрешил с верхней палубы наблюдать за ходом сражения; офицер, полный энтузиазма, рассказывал потом об изумительной храбрости де Рюйтера и его необыкновенных морских и военных качествах; особенно он восхищался адмиралом, когда ветер несколько засвежел, пороховой дым рассеялся и де Рюйтер снова крепко взял управление всем флотом в свои руки. Сильные повреждения флагмана заставили герцога Йоркского перенести флаг на «Сент-Майкл». Голландцы обрушились на новый флагман. Герцог отступал к Лоустофтской отмели и вблизи нее был вынужден изменить курс на юг. Фрегаты нидерландцев и «Эндрахт» Ван Неса атаковали с двух бортов 82-пушечный «Ройал Кэтрин», голландцы пошли на абордаж, призовая команда смогла взять в плен кэптена и первого лейтенанта, но благодаря боцману и главному канониру команда английского линкора смогла отбиться и вскоре корабль присоединился к основным силам. Тем временем отряд Ван Гента, атаковавший «Ройал Джемс» (Монтегю) смог нанести тому ужасные повреждения. В ответ английский корабль смог сильно повредить флагманский «Долфин» (корабль тек, как решето, потерял все мачты, было убито до трети экипажа, в том числе Ван Гент), но «Грот Холландиа» (Бракель) заменил выбывшего. Однако артиллеристы «Ройал Джеймс» дали несколько полных залпов картечью по кораблю Бракеля, от которых погибло до 200 моряков, абордажная партия англичан перебралась на «Гроот Холландиа», обрубила снасти, которыми тот запутался с бушпритом и такелажем «Ройал Джеймса», голландец отвалил и попав под продольный огонь был сильно поврежден. Приблизившись к Лоустофту Монтегю приказал бросить якорь, мимо пронесло потерявший управление корабль Бракеля. Сэндвич послал сообщение Джордану, чтобы тот вернулся ему на помощь. Джордан уже поворачивал корабли своего дивизиона, ещё мало задействованного в бою, обходя при этом голландцев с наветренной стороны. Будучи на ветре, он пошёл к югу, сражаясь с эскадрой Ван Гента, которая также повернула, но держалась далеко на ветер от Сэндвича, которого она и миновала. Кемпторн с арьергардом Синей эскадры пришёл под ветер к Сэндвичу и продолжал поворачивать к северу, одновременно ведя бой с голландской эскадрой, которая противостояла ему с самого начала сражения. Из-за порохового дыма Кемпторн не видел бедственного положения дивизиона Сэндвича и для разведки послал шлюпку, которая подоспела слишком поздно. Голландский брандер «Вреде», посланный с «Витте Олифанте» (Свеерс), сумел сцепиться с «Ройал Джеймс», огонь быстро распространился на все судно и Монтегю приказал покинуть корабль. Кэптен Хэддок спасся, а сам Монтегю погиб, «Ройал Джеймс» же сгорел до ватерлинии. Мателот флагмана 3-го дивизиона «Генри» сумел уклониться от второго брандера, но его капитан Дигби был убит, голландцы взяли было его на абордаж, но корабль был отбит «Плимутом» и остатками экипажа «Генри». Как раз в это время герцог Йоркский, сражавшийся с де Рюйтером, подходил к Лоустофту. Командующий приказал фрегату из дивизиона Спрэгга подойти к кораблю Монтегю и по возможности спасти оставшихся в живых, но «Ройал Джеймс» уже горел. Англичане постепенно улучшали линию, но при этом несли большие потери. Бой в центре продолжался – 48-пушечный «Ставорен» из Амстердамской эскадры был захвачен англичанами, 54-пушечный голландский «Иешуа» - потоплен огнем 72-пушечного «Эдгара». Голландцы смогли сильно повредить 74-пушечные «Кэмбридж», «Резолюшн» и 96-пушечный «Сент-Майкл». Йоркский еще раз перенес флаг – на этот раз на 96-пушечный «Лондон». «Виктори» так же получил обширные течи и отдрейфовал к северу, чтобы сделать ремонт. Ветер сменился на ост-зюйд-ост, и противоборствующие стороны увидели зеландские корабли и французов, которые шли на север, в то время, как остальной флот в это время шел на юго-восток. Банкерт с 21 кораблем и 4 фрегатами в начале дня атаковал французов. Дюкен, командовавший 1-м дивизионом, не смог повернуть к северу также, как и остальные, поэтому у д’Эстрэ против голландцев осталось только 20 кораблей, правда – гораздо лучше вооруженных. Нидерландцы не пошли на сближение, французские «Сент-Филипп», «Тоннан» и «Сюпрерб» были повреждены, а французский командующий 3 дивизионом адмирал Трейбуа де Рабеньер - смертельно ранен. В 16.00 Банкерт пошел на соединение с де Рюйтером, который, завидев корабли своего авангарда, дал сигнал для общего отступления. Французы все еще далеко и присоединились к англичанам только следующим утром. Ночью противники шли на зюйд-ост, голландцы были под ветром. Утром 29 мая ветер сменился на норд-ост, вскоре англичане увидели голландцев у себя за кормой. Йоркский вернулся на «Ройал Принс» и вновь повернул на ост-норд-ост, и тут наконец-то подошли французы. Состоялся военный совет, на котором было решено попытаться атаковать Рюйтера. Незадолго до полудня легкие фрегаты опять обнаружили голландцев, шедших на норд-вест. Соединенная эскадра повернула на тот же галс, затем флоты пошли на зюйд-ост, союзники постепенно выдвигались вперед голландцев, охватывая их, к 16.00 они могли атаковать голландцев, но тут на море спустился густой туман, а потом поднялся сильный ветер, что мешало бы использовать пушки нижних батарейных палуб. Союзники шли на восток до темноты, они уже были в 20 милях от Вальчерена, начались мели, поэтому лоцманы повернули на норд-вест. Голландцы вернулись домой и 30 мая встали на якорь среди мелей. В ночь после боя взорвался 56-пушечный «Вестерго», на судне неожиданно возник пожар, который добрался до крюйт-камеры. Рюйтер приписывал это предательству, но, видимо, пожар был случайным. Сражение для голландцев получилось очень тяжелым – погиб Ван Гент, были потеряны 3 корабля, убыль в экипажах составила примерно 2500-3000 человек убитыми и раненными. Англичане так же понесли существенные потери – 96-пушечный «Ройал Джеймс» и 5 брандеров. Погибли адмиралы Монтегю и Рабеньер, а так же около 1340 моряков было убито и 1200 – ранено. Погибли адмиралы Монтегю и де Рабеньер, кэптены «Ройал Джеймс», «Генри», «Кембриджа», «Трайэмфа», «Сент-Джорджа», «Энн», брандеров. Атаковав английский флот Рюйтер сорвал блокаду голландских портов и атаки на нидерландскую торговлю со стороны Ройал Неви. "

Benbow: Во многих книгах говорится, что голландцы ограничили основной калибр Лк 24-фунтовками, но зато сделали упор на скорострельность кораблей, к этому и постоянно готовили команды (даже в мирное время). А какой темп стрельбы выдерживали голландцы во времена Рюйтера? И какой темп стрельбы могли держать их противники - англичане и французы?



полная версия страницы